Våra tjänster
 

Ekonomisk förvaltning för er bostadsrättsförening

I vårt arbete använder vi oss av marknadsledande webbsystem så att ni enkelt och snabbt kan följa redovisning samt avgifts- och hyresdebiteringar när det passar er. Hos oss får ni egen kundansvarig som inte enbart är fullt insatt i er ekonomi utan alla de olika områden er förening kommer i kontakt med.

Vi anpassar alltid innehållet i den ekonomiska förvaltningen efter vad ni behöver och nedan beskriver vi några delar som ingår i förvaltningen.


         Att byta ekonomisk förvaltare innebär inget extra arbete för er. Vi tar hand om allt.


Kontroll över föreningens ekonomi

Flerårsbudget - är till för att ge er bostadsrättsförening bästa möjlighet att planera er ekonomi på lång sikt. Grunden till flerårsbudgeten är underhållsplanen som normalt upprättas på tio år. Flerårsbudgeten ger er en långsiktig kontroll på årsavgifterna.

Likviditetsbudget - Med vår likviditetsbudget ser ni fördelningen av inbetalningar och utbetalningar och på så sätt kan ni få stor hjälp att bättre planera likviditetsflödet i er förening.


Bokslut, redovisning och fakturabetalning

Vi hjälper er med redovisning och bokslut på ett effektivt sätt och via ett webbaserat redovisningssystem kan ni dagligen följa redovisningen löpande. Tjänsten innehåller:

  • Löpande bokföring och årsredovisning
  • Rapportering och uppföljning
  • Skatter, moms och deklaration
  • Skanning av fakturor med elektronisk attestrutin
  • Löner, arvoden och kontrolluppgifter

Spara tid och pengar med digitala fakturor
Vi ser till att pappersfakturorna blir digitala genom skanning och att de attesteras digitalt av er innan slutlig kontroll och betalning av oss.

Likviditet och lån

Vi hjälper er att på ett effektivt sätt placera er överlikviditet och ta upp nya lån till bästa marknadsvillkor.


Avgifter och hyror

Via vårt webbaserade system följer ni enkelt alla transaktionerna i avgifts- och hyressystem och här har ni även en total bild på obetalda avier. Systemet omfattar även er förenings medlems- och lägenhetsregister. Avgifter och hyror omfattar:

  • Avgiftsdebitering, betalningsbevakning och inkasso
  • Yttre fond
  • Förmögenhetsuppgifter
  • Medlems- och lägenhetsförteckning
  • Överlåtelse och pantförskrivningar


Underhållsplan

Fastigheten är er överlägset största tillgång och att ta väl hand om underhålls- och driftfrågor är en av de främsta uppgifterna för er i styrelsen. Förebyggande underhåll är alltid billigare än avhjälpande underhåll.

Vi upprättar underhållsplaner i ett datoriserat system som bland annat visar:

1. Vilka åtgärder som behöver göras
2. När de behöver göras
3. Kostnaden för åtgärderna


Underhållsplanen som kontinuerligt uppdateras ligger sedan till grund för flerårsbudgeten.



Kundportal med arkivplats

Via våra webbaserade system följer ni enkelt redovisning och avgifts- och hyresdebiteringar när det passar er. Systemen hanterar även medlems- och lägenhetsregister och arkivplats för er styrelsemedlemmar. Arkivplatsen är en mycket värdefull och användbar funktion där ni i styrelsen kan dela dokument och rapporter. I arkivplatsen kan ni t.ex. skapa mappar och dokumentera er verksamheten historiskt.

Med våra webbaserade system får ni:
  • Se redovisning och avgifts- och hyresdebiteringar när det passar er
  • Kontroll av reskontra och eventuellt obetalda avier
  • Styrelsens dokument och rapporter på ett ställe




Dela |
Följ oss på Facebook |
 | Upp




Våra tjänster
Översikt
Ekonomisk förvaltning
Prisförfrågan
För dig i styrelsen
Översikt
Brf nyheter från nätet
Dokument och mallar
Bostadsrättslagen och länkar
Om oss/kontakta oss
Kontakta oss
Om oss på BoNea


© 2010-2019   BoNea Förvaltning AB i Malmö, Göteborg och Stockholm | Tel: 040-631 30 50 | E-post: info@bonea.se